תפילת רבים

במשפחה שלי מאז ומתמיד מדליקים נרות על כל מאורע, בקשה, הילולה, לזכר ולכבוד ולמען כל צדיק וכל הזקוקים לעזרה. זכורה לי במיוחד ההוראה של דודתי – לא משנה בעבור מה או מי את מדליקה תזכרי תמיד לסיים את התפילה ב-למען כל עם ישראל ואנחנו ביניהם. היא הייתה מסתכלת על הלהבה שהדלקתי ואומרת לי שהיא רואה אם הכוונה היתה מסודרת כמו שצריך או שהתבלגנתי. לא יודעת איך היא ראתה אבל בדר"כ היא צדקה. ולצערי, את העצה שלה לא תמיד הייתי זוכרת. 

כעץ שתול על פלגי מים
כעץ שתול על פלגי מים

עברו השנים, דודתי היקרה נפטרה והותירה אותי ללא הוראות מדויקות לחיים. מי באמת הקשיב לכל החוכמה שהמבוגרים ניסו לפזר עלינו? לא אני. רק אחרי שהם הולכים מאיתנו, אנחנו מבינים. בחיפושיי אחר תשובות ברורות הגעתי לבסוף ללימודי הקבלה. והה להפתעתי הרבה דיברו איתי על תפילת רבים. 

אפשר לפרש בהרבה רמות את המושג אבל העיקרון הוא בסיסי. אתם רוצים שתפילותיכן תשמענה? תתקבלנה במרומים? תתפללו על אחרים. תתפללו על הציבור כי "המתפלל על חברו נענה תחילה". הכוונה היא יפה ועמוקה. 

האר"י הקדוש אולי גילה בבירור יותר מכל חוקר מקובל לפניו כי כל בני האדם הם נשמה אחת גדולה אשר נשברה להרבה חלקים. כל אחד מאיתנו הוא רק חלק קטן וכדי ליצור קשר עם השפע וכל הטוב שבבריאה על כל החלקים להתחבר שוב ביחסים של אהבה. לכן, כשאנחנו מתפללים ומבקשים שיהיה טוב, עלינו לבקש על כל הנשמה, על כל החלקים כולם. כולנו אותה נשמה, זה אומר שגם המבקש חלק ממנה ולכן כלול בבקשה. 

יותר מכך, חוכמת הקבלה מספרת שזוהי תמצית כל הבעיות שלנו בחיים, הניתוק שלנו אחד מהשני. בגלל שאנחנו לא מרגישים שכולנו אחד, כל אחד מרגיש שהוא בעצם היחיד שחשוב. היחסים בינינו, כל האנשים, בגלל הגישה הזו, מקולקלים ואם נסתכל סביבנו נראה כמה זה נכון. מיום ליום היחסים בינינו עוד יותר נעשים בלתי אפשריים ולא נעימים. 

כל עוד אנחנו נבקש טוב רק לעצמנו ובעיקר על חשבון אחרים אנחנו לא נמשוך שפע אלא ההפך. עוד ועוד בעיות. מערכת הטבע שבה אנו כולנו מצויים מלאה בשפע ואור ולאף אדם לא צריך להיות חסר דבר, ולא חייבים להיות שום ייסורים בעולם, אם רק נבין את המצב האמיתי-כולנו מחוברים, קשורים ותלויים אחד בשני. אם אני רוצה שיהיה לי טוב חייב להיות טוב לכל האנשים האחרים. השורש לכל הבעיות הוא גם הפתרון – לבקש שיהיה טוב לכולם. לפנות לכוח העליון מכל הלב וכמו שרצינו בשבילנו לבקש עבור כל עם ישראל וכל העולם. 

כולנו נשמה אחת. עוד מעט מגיעים החגים ואיתם נדליק נרות ונתפלל תפילות. מה נבקש? איזה ניסים נביא עלינו אם רק ננסה להתקרב? תפילת רבים היא תפילה עבור רבים, התפילה שיכולה לפתוח שערי שמיים ולהביא את כל הטוב לעולם. אני אתפלל לכך ואף אוסיף הודיה עמוקה לכל החוכמה של אנשים יקרים וסודות עתיקים.