כולם מדברים על מזג האוויר, אבל אף אחד לא עושה דבר בנידון

את הציטוט שרשום בכותרת מייחסים למארק טווין, אבל מה שהיה נכון בסוף המאה ה 18 ותחילת המאה ה 20 כבר לא מדויק בימינו ויש היום מי שעושה משהו בנידון, ובהצלחה. מארק טווין עצמו ביקר בישראל, ושנא כל רגע, ובאופן מיוחד היו לו תלונות על מזג האוויר שהיו נשמעות מוכרות גם היום בכל מפגש יום שישי אצל החברה. אז בואו נראה מה אפשר לעשות היום בעניין מזג האוויר.

כולם מתלוננים על מזג האוויר

הפעולה הראשונה של שינוי מזג האוויר שצריך להזכיר הוא כמובן מיזוג האוויר, מכשיר שמצוי ברוב המבנים ומשנה את מזג האוויר באופן מקומי, מה שנקרא רמת המיקרו. אפשר למזג קניונים, מבנים גדולים ואפילו אצטדיונים שלמים במידת הצורך עם שליטה על הלחות, אוורור ומשבי רוח וכמובן הטמפרטורה.

בתנאי חוץ הפעולה הוותיקה ביותר היא זריעת העננים שמבצעים בארץ כבר משנות השישים. מטוסים שטסים בתוך עננים עם פוטנציאל להורדת גשם מרססים חלקיקי יודיד הכסף אל תוך הענן, אדי מים מתקבצים סביב החלקיקים והטיפות שנוצרות מספיק כבדות על מנת ליפול לארץ כגשם. יש אפילו תפילה מתאימה: יודיד הכסף, אב הרחמן . . . " שנושאים הטייסים שמבצעים את הפעילות. 

פעולה נוספת שנבדקת במקומות שונים היא לשנות את מידת החזרת אור השמש, תהליך שמתרחש בשנים האחרונות גם ללא פעילות יזומה ככל הנראה עקב פליטת גזים מתהליכים תעשיתיים שונים וגורם לקירור ומהווה פעולת נגד להתחממות הגלובלית. כאשר פני כדור הארץ מחזירים יותר קרינה הטמפרטורה על הארץ יותר נמוכה באופן משמעותי, ניתן לראות הבדלים בין אזורים שבהם יש שלג שמחזיר את רוב הקרינה לבין יערות שבולעים את הקרינה. 

ומה לגבי עצירת סופות ? כאן התוצאות לא חד משמעיות ויש עדיין ויכוח על יעילות השיטות. בארצות הברית היה ניסיון לכסות את פני הים בשמן על מנת לווסת את האידוי ובכך להפחית מעוצמת הסערות, מה שחייב קירבה מסוכנת למרכז הסערות. שיטה אחרת ניסתה להשתמש בחומר סופח מים לוויסות עוצמת הסערה, גם כאן לא הושגו תוצאות חד משמעיות.

בשנים האחרונות המיקוד הוא על ויסות פחות כוחני, שינויים יותר עדינים בצורה שבה נפלטים חומרים שונים לאוויר כאשר ההשפעה לא מיידית, כמו למשל בזריעת עננים, אלא נמשכת לאורך זמן ובאופן עקבי.