פוליטיקה של שני מחנות

המצב בעולם כרגע, מתחלק לשני מחנות בהרבה תחומים, ובעיקר בפוליטיקה. המחנות של ימין ושמאל נמצאים כמעט במידה שווה, אלה לעומת אלה. פעם היו הרבה דעות, והמפה הפוליטית הייתה מחולקת בצורה פחות ברורה. היום ניתן לראות שני מחנות שביניהם מפרידים קולות בודדים. כל צד משתלח בצד השני, מנסה להוכיח לו שהוא טועה ושהצדק בצד שלו. כבר ניסינו את כל השיטות והצדדים, ואנו רואים שלא מצליחים להגיע לתוצאות טובות, לתת מענה למגוון בעיות המדינה, ביטחוניות, כלכליות, בריאותיות, חברתיות ועוד. עלינו להבין שיש מקום לכולם, ולכל דעה, גם אם היא שונה והפוכה מדעתי. עלינו לתת ביטוי לכל אחד, ורק כשכל אחד ואחד יקבל מענה, נקבל כולנו את האושר, השקט והשלווה להם כולנו מייחלים. המזל שלנו הוא שהטבע מנהל אותנו, אחרת כבר מזמן היינו נמחקים מעל פני כדור הארץ. הטבע כל הזמן דואג לשמור על איזון, וכשהאדם ברוב יהירותו מפר את האיזון, הטבע מחזיר אותנו בכוח למסלול הנכון. לרוב נחשוב שאנו עשינו כך, או אחרת, אבל זה בגלל תפיסתנו המוגבלת של המערכת הכללית שבה אנו חיים.

כמו בכל תחום גם כאן נדרש חינוך מחדש של כל העם. מחינוך בתוך הבית, דרך כל מוסדות החינוך, ואף חינוך למבוגרים. צריכים לעשות חישוב מחדש בכל הנוגע ליחסים בינינו, ולקשרים שלנו אחד עם השני. כל העימותים והשנאה שמתגלים יום יום, נובעים מהפנימיות האגואיסטית שלנו. אנו חושבים רק על עצמנו, ושרק הדעה שלנו נכונה ונחשבת, וכל מה שלא בדעה שלי, באופן אוטומטי הופך להיות האויב שלי. הגיע הזמן, וזאת הטבע מראה לנו בכל דרך אפשרית, שאנחנו צריכים להתחיל להתחשב אחד בשני, ולנסות בכל דרך אפשרית, לשבת יחד למרות ההבדלים, להבין שלכל אחד יש מקום, וכולם צודקים בדרכם ועל פי תפיסתם. נצטרך למצוא את הדרך  לבנות את עצמנו, בדרך של שיתוף פעולה זה עם זה, במקום להתפתח זה על חשבון זה. להפסיק להרגיש, שאני לא קיים לפני שאני הורס אותך. כמו שאנו לא זורקים מהבית את אחד הילדים, בגלל שהוא טוען אחרת מאתנו, כך נלמד לקבל את האחר גם מחוץ לדלת ביתנו.

בסופו של דבר הטבע ילחץ עלינו, שנלמד להתמקד במה שבאמת חשוב, שזה טובת הכלל כולו ולא טובתי האישית, וכמה נכנס לי לכיס בסוף היום. נלמד לראות את התמונה הכללית, שבה כולנו נמצאים שם יחד, וכל אחד תלוי בשני. אין לנו ברירה אלא לעבוד בשיתוף פעולה, ומתוך ראיה כוללת, לטובת כולנו, לטובת כל האנושות, החי, הצומח והדומם, כי כולנו אחד.