מניעת שבר בעצם הבריח

אחד השברים הנפוצים הוא שבר בעצם הבריח, בייחוד אצל מתבגרים וילדים כאשר הוא מהווה כ15% מסך שברי גפה עליונה של הגוף. תפקידה של עצם הבריח הוא לשמש כמעין מוט ומנוף אשר אמור לעזור בתנועת היד, המבנה העצם הינו מבנה אנטומי ותלת מימדי, כאשר גם המבנה התת עורי של העצם חשוף לפגיעות חיצוניות. חשיבותה של העצם הינו קריטי גם עבור אנשים מתעמלים וגם עבור כאלו שלא, ודרכי הטיפול במצב של שבר מתחלקים ל2,  כאשר בראשונה יעשה מאמץ לשמר את העצם עד כמה שניתן ולשקם במגוון דרכים והשנייה כמובן ניתוח ולעיתים להחלפה בפלטה. אך מה הם הדרכים למניעה של שבר שכל כך פופולרי גם אצל ילדים וגם מבוגרים?

פעילויות ספורטיביות

בכל הקשור לפציעות של ספורטאים ישנם כמה פציעות "מאפיינות" לכל סוג ספורט, בין אם בכדורגל ובין אם ברכיבה על אופניים. ואם הזכרנו רכיבת אופניים, ספורט זה נחשב לאחד מסוגי הספורט אשר חושפים את העוסקים בו בעלי סיכוי גבוה יותר לשבר בעצם הבריח. גוף הרוכבים שלרוב חשוף עלול להפגע במרבית הפעמים בפלג הגוף העליון ולהביא לשברים באזורים שונים בעצם הבריח. אם נפשכם חושקת בספורט שרמת הסיכון בו נמוכה מזו ויכולה לא רק למנוע פגיעות ושברים בעצם הבריח, אפשר לנסות יוגה הפועלת על ייצוב שרירים לביתיים, תורמת לגמישות ועוזרת לא עוד לא מעט איברים שונים בגוף. כמובן שכמו לכל פעילות ספורטיבית גם ליוגה חשופים המשתמשים לפציעות, אך אלו מסתכמות בנזקים לרצועות או למפרקי הברכיים.

שמירה על עצם הבריח

אחת מהדרכים הטבעיות והמומלצות כמובן לשמירה על כל עצם, היא צריכת כמות מתאימה של סידן שאמור לחזק ולשמור על צמיחה וגדילה של העצמות. את הנתון הזה חשוב לציין מכיוון שפציעות בעצם הבריח מאפיינות אוכלוסיות הצורכות יותר סידן משאר האוכלוסיה, שכן ספורטאים "מבזבזים" יותר סידן עם פעילות ספורטיבית וגם ילדים הנמצאים בזמן קריטי של גדילה. צריכה מוגברת תעזור בחיזוק העצם וברמת הצפיפות שלה וגם בעת של שבירה, על זמן החלמה קצר יותר וחזרה מהירה יותר אל השגרה הספורטיבית.